July 17, 2006

سوء تفاهم !

برای چندمین بار است که می گویم نمی خواهم پاسخ کامنت ها را بدهم ولی باز هم پیش می آید مواردی که باعث می شود زیر قولم بزنم. دوست عزیزم مصطفی امیر خانی چندی قبل کامنتی برای یکی از مقاله ها گذاشته بود که چندان به مذاقم خوش نیامد و پاسخم به آن ( پاسخ به یک دوست ! ) کمی تند بود. در پاسخ به نوشته کامنتی دیگر از سوی مصطفی امیرخانی رسید که برخی مطالب مطرح شده در آن و همچنین بحثی که اخیرا با دوست دیگری داشتم و مدتها بود وسوسه ام می کرد چیزی درباره سوء تفاهم بنویسم در نهایت به این نوشته انجامید.
در جمع های دوستان در میان جوانان بحث ها خیلی زود شکل می گیرند و به اصطلاح گل می اندازند. به طبع در این بین بحث در باره آب و هوا و فوتبال و مسائلی از این دست که همه بر آن اتفاق نظر دارند و یا آن را در حد یک سرگرمی دنبال می کنند نه تنها باعث اختلاف یا تضاد در جمع نمی شود که ممکن است آدمها را به هم نزدیک تر هم بکند. اولین روزی که پا به خانه دانشجویی گذاشتم با همین بحث فوتبال و با وجود اختلاف نظر با طرف مقابل یک رفیق درست و حسابی پیدا کردم و بعد از آن هم همین ماجرا با افراد دیگر تکرار شد. اما در حیطه مباحث فکری یا مسائلی چون سیاست ماجرا به کلی فرق می کند. افراد دیدگاههای متفاوتی دارند و بر این دیدگاهها بطور جدی پافشاری دارند. اگر کسی از شما بپرسد استقلالی هستی یا پرسپولیسی؟ پاسخ شما هر چه باشد برای طرف مقابل به عنوان سلیقه شخصی شما در یک حیطه سرگرمی ساز تلقی خواهد شد اما اگر کسی از شما پرسید سوسیالیست هستی یا لیبرالیست ؟ مسئله تنها به سلیقه مربوط نیست، بلکه به پیشینه شما، شخصیت فکری شما، نوع نگاه شما و ... ارتباط می یابد.
و اما سوء تفاهم ها هم از دل همین بحث ها بیرون می آید. بحثی در یک پیاده روی طولانی شروع می شود و شکل می گیرد و به اوج می رسد و پایان می پذیرد حال آنکه شاید طرفین بحث در بسیاری از مسائل نسبت به دیدگاههای یکدیگر دچار سوء تفاهم می شوند که البته به زعم من بخشی از آن به مشکلات بحث شفاهی و آنی مربوط است. با همین دوست عزیز چندی پیش در آخرین دیدار حضوری مان درباره آمریکا بحث کردیم و من که خودم مخالف نظام سرمایه داری آمریکا هستم از اواسط بحث روی یک لج و لج بازی کاملا به طرفداری از آمریکا برخاستم و یا چندی پیش تر و در گفتگویی درباره علی شریعتی و چندی پیش با دوستی دیگر درباره یکی از ماجراهای رخ داده در اوایل انقلاب و شاید مواردی دیگر که حالا یادم نیست.
نتیجه آنکه در این بحث ها و مجادلات فکری و فرهنگی همیشه اختلافاتی هست و در پی آن شاید سوء تفاهم هایی که امیدوارم بتوانیم دوستی هایمان را ورای این سوء تفاهمات شکل دهیم. دوستانی دارم که با هم ذره ای در حیطه مسائل سیاسی یا فکری سنخیت نداریم اما دوست هستیم و دوستیمان ورای سیاست و غیره در جریان زندگی روزمره محکم و پایدار است.

No comments: