December 24, 2005

قضاوت عجولانه ؟

در پاسخ به مطلب کوتاه سقوط یک کامنت از فردی ناشناس رسیده بدین شرح : " باز هم یک قضاوت عجولانه و از روی تعصب و " نمی دانم چه چیز در آن نوشته کوتاه بود که دوستمان را ناراحت کرده است اما لازم میدانم حداقل آن نوشته را که به دلیل زمان کم، کوتاه و ابتر شد کامل کنم :
آنچه در حادثه هواپیما رخ داد به معنی واقعی کلمه یک سهل انگاری بود. تعدادی خبرنگار با یک هواپیمای نظامی برای تهیه گزارش از یک مانور راهی محل برگزاری می شوند اما هنوز چند دقیقه ای از پروازشان نگذشته بوده که خلبان تصمیم به بازگشت می گیرد و با توجه به قابلیت های هواپیمای c-130 سعی می کند در نزدیکی شهرک توحید بنشیند که . . .
در این چند روز تقریبا مسجل شده است که هواپیما نقص فنی داشته است و چند نفر از خبرنگاران با تماس با منازل و یا همکارانشان گفته بودند که هواپیما به علت نقص تاخیر خواهد داشت. پس این مسئله یک سهل انگاری است در جان عده ای که لابد فکر می کنیم جانشان خیلی ارزش ندارد. آنها نهایتا یک عده خبرنگار و عکاس و فیلمبردار هستند نه بیشتر !!!
آنچه در نوشته کوتاه سقوط که به دلیل کمبود وقط عجولانه نوشته شد تنها اعتراضی بود به همین سهل انگاری ها. فراموش نکرده ایم که چندی پیش در نزدیکی نیشابور بر سریک قطار چه آمد و چندی پیشتر از آن سقوط هواپیمای یاک رحمان دادمان را از میانمان برد. آیا با همه اینها می توانیم بگوییم که اینها اتفاق هستند و اتفاق هم همه جا می افتد ؟
اما بدتر از همه بحث هایی است که در این گونه موارد بر سر چسباندن پیشوند و پسوند ها به قربانیان حوادث صورت می گیرد. اینکه این از دست رفتگان را شهید بنامیم یا نه؟ اگر دوست عزیزمان از این بخش از آن نوشته دلخور شده اند که باید گفت این مسئله تنها مورد اعتراض یکی دو نفر نیست و عده زیادی اصولا چنین مباحثی را بیهوده می دانند. اگر تعریفمان از شهید همان است که تمام گناهشان نزد خدا آمرزیده می گردد و جایگاهی بی شک بهشتی دارد پس ما چکاره ایم که این لقب را به کسی بدهیم یا نه ؟ وقتی چند سال قبل سید ابراهیم اصغر زاده ( کارگردان، تدوینگر و بازیگر نقش اول فیلم مهاجر که در آثار ابراهیم حاتمی کیا با او همکاری نزدیکی داشت ) در سقوط هواپیما در گذشت، حاتمی کیا جایی گفته بود : "واقعا مسئله این نیست که حالا سید شهید شده یا نه! هرکس از خانه اش بیرون بیاید برای انجام عملی نیک و خیر و در راه جانش را از کف بدهد شهید است. حالا این چه دعوایی است که ما می کنیم که سید را شهید به حساب بیاوریم یا نه ؟  " ( نقل به مضمون ). چند روز قبل هم محسن کدیور در حسینیه ارشاد گفت : " مسئله اصلی و روز ما این شده است که بنیاد شهید بگوید کشته شده ها شهیدند یا نه ؟ " نکند نعوذبالله خدا گوش به فرمان بنیاد شهید است که از دست رفتگان این حادثه و آن حادثه شهید هستند یا نه ؟!
امروز از دوستی که در کارهای ساختمانی دستی دارد شنیدم که پس از زلزله بم در کارهای ساختمانها به شدت سخت گیری می شود و دیگر اجازه نمی دهند هر ساختمانی به هر صورت سر هم بندی شود. خبر خوشحال کننده ای بود. بی شک حالا پس از این حادثه خبر خوشحال کننده می تواند نظارتی جدی تر بر انجام پرواز ها و به طور کلی هر آنچه که در محدوده ترابری قرار می گیرد باشد. نه ؟

No comments: