August 29, 2005

Kill Bill

امشب بعد از مدتها دوباره DVD بیل را بکش تارانتینو را دیدم و در این دیدار چند باره و پس از گذشت زمانی نسبتا زیاد از دفعات پیشین، فیلم برایم حتی اندکی افت نکرده بود و تمام سکانس ها و پلان ها همانقدر دوست داشتنی بودند که دفعات پیش.
اصلا یکی از مزیت های فیلم هایی مثل Kill Bill این است که نه تنها کهنه نمی شوند بلکه بالعکس کارگردان آنقدر نکات ریز و حاشیه ای در گوشه و کنار فیلمش جا داده که بعد از بارها دیدن باز هم برایت جذاب است و مکاشفه تو برای پیدا کردن جزئیات در هر بار دیدن فیلم ادامه دارد.
دیگر جذابیت دو فیلم بیل را بکش بی پروایی است که تاراتنینو در صحنه های مبارزه به کار برده و از هیچ ابزار خشونت باری برای خلق این سکانس ها دریغ نکرده. نکته ای که البته به مذاق بسیاری خوش نمی آید. در یکی از دفعات تماشای فیلم با چند تا از دوستان بسیار خشن (!) فیلم را می دیدم ولی حتی آنها هم نتوانستند صحنه بیرون کشید چشم ( Elle ) را تحمل کنند و آن را رقت بار می دانستند و اینکه نباید خشونت را اینگونه بی پرده به تصویر کشید. اما برای کسانی که سینما را با تمام ابزارهایش دوست دارند ــ مثل خود تارانتینو ــ شاید لذت های حقیقی اصلا در همین صحنه هاست.





نکته فوق العاده دیگر در بیل را بکش که یکی از مضامین اصلی فیلم هم هست حضور پر رنگ قهرمان است. قهرمانی که از اصابت گلوله با مغزش جان سالم به در برده، در برخورد با 88 مبارز پیروز می شود، خود را از تابوتی در عمق چند متری در زیر خاک می رهاند و ... . قهرمان اصلی فیلم ــ ( Beathrix Kido ) با بازی فوق العاده اوما تورمن ــ با وجود همه اینها به خاطر نشانه هایی که تارانتینو برایمان می گذارد باور پذیر و دوست داشتنی است و مارا با خود همراه می کند. هیچ چیز نمی تواند در راه گرفتن انتقام بچه اش در برابر او بایستد و مهم این است که ما عزم او را باور کنیم که می کنیم.
پایان فیلم غیرمنتظره ترین پایانی است که هر کسی میتواند فکرش را بکند. پایانی که امضای تارانتینو را کاملا به همراه دارد. به هیچ وجه نمی توانم احساسم را پس از اولین باری که صحنه ورود اوما تورمن به خانه بیل را در پایان جلد دوم دیدم بیان کنم. پس از دو قسمت پر از شمشیرها و خون و دست و پاهای قطع شده و در صحنه ای که قرار است قهرمان فیلم از همسر سابقش انتقام بگیرد اگر ببینید که آن مرد دارد با بچه اش بازی می کند چه حالی می شوید(!)
لذت دیدن فیلم های بیل را بکش تنها با دیدن فیلم ها حاصل می شود که امیدوارم خدا نسیب آنهایی که ندیده اند بکند. الهی آمین!

No comments: